Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Бургас
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Криминални
Институции
Общество
Други
Читателски
Детето ви не се справя в училище? Дислексия?
Автор: Екип Burgas24.bg 10:59 / 02.10.2017Коментари (0)12237
©
Поставяме на разглеждане една тема, която е колкото позната, толкова и погрешно възприемана - това е темата за дислексията. В последните години това е въпрос, който занимава не само логопедите и психолозите, а и преподавателите в училищата и родителите. 

Наблюдава се тенденция към увеличаване на случаите на затруднение в училищните умения във възрастта, когато децата тръгват в първи клас и последвалите години на началния етап на обучение. 

На какво се дължи това? Каква е причината една немалка част от децата да изпитват затруднения в усвояването на четенето и писането ни разказва Елена Кортезова - собственик на Диагностично консултативен център "Логос ЕА".

"Какво се получава много често? Детето отива в 1 клас и противно на очакванията на учители и родители не успява да научи веднага буквите, често обърква букви, които си приличат, някои ги изписва наобратно или огледално, трудно се научава да чете и в повечето случаи не разбира прочетеното, а диктовките след проверка са нашарени в червено като в сцена от сериала "От местопрестъплението". 

В много от случаите при наличие на затруднения в ученето веднага някой се намира да постави страшната диагноза - дислексия и родителите объркано започват да се лутат и често чуваме въпроса: "Ще се оправи ли? Това лекува ли се?"
На първо място, дислексията не е заболяване, а като термин означава нарушение на способността за овладяване на четенето. 

На второ място, с "дислексия" неправилно се означават и много различни причини за несправяне с ученето, които специалистите наричат още специфични затруднения на способността за учене. 

Много са случаите, при които на децата е поставена диагнозата "дислексия", а затрудненията в ученето им се дължат причини, свързани с ограничен потенциал за учене, проблеми в езиково-говорното развитие, хиперкинетичен синдром, различни емоционално-поведенчески разстройства и не на последно място - лошо преподаване. 

Искам да обърна внимание на факта, че почти всички деца, които имат проблеми в развитието, изпитват и затруднения в добиването на грамотност и умения за учене. Често се приема, че дислексията е естествено следствие на нарушения на езиково-говорното развитие. С други думи, смята се, че порасналото дете, имащо проблем с късно проговаряне, например, има задължително и дислексия. 

Добре е тук да очертаем някои разлики. Децата с проблеми в развитието на говора имат затруднения в ученето, защото езиковият дефицит се проявява и в други области на развитието като слушане, разбиране, запаметяване, мислене, внимание и други нарушения на способностите за учене, докато речта на децата с дислексия се характеризира с правилна употреба и с нормално развитие и проявите и са само в писмената и форма. Голяма част от децата с дислексия се изразяват много добре и демонстрират богат речник. Ако не е налице това условие, то става въпрос по-скоро за специфично езиково нарушение, а не за дислексия. При дислексията са нарушени единствено уменията за четене и писане, докато децата с проблеми в развитието на речта имат и други дефицити, което е и съществената разлика между двете явления. 

Правилното диагностициране на тези нарушения е определящо за избор на правилната терапия. Съвет на "Логос - ЕА" към родители и учители е да се обърнат към специалистите - логопеди и психолози, за да се уточни коректно какъв точно е проблемът и да се избере правилна стратегия за справяне с него. 
 
Сериозен проблем е практиката да се причисляват деца със дислексия като умствено изостанали. Много често сред хората, които не са специалисти и някои педагози съществува мнението, че ученик, който не се справя в овладяване на четенето, писането или математиката, по всяка вероятност е и с интелектуален дефицит. 

И тук е важно е да се отбележи, че децата с дислексия са със средно или в повечето случаи над средното ниво на интелигентност и това се явява един от изключващите маркери на дислексията. 

В същото време, един от най-деликатните въпроси е свързан с разграничаването на децата с дислексия от тези, които са носители на един друг вид нарушение - т.нар. "хиперкинетичен синдром". Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е един от най-често срещаните проблеми в детска възраст и се определя като нарушение на поведението. Често синдромът на хиперактивност се съчетава и с училищни затруднения, които се проявяват в дефицити при овладяване на четенето и писането и затруднения в зрителната и двигателна координация. Основната черта на този вид нарушение е несправянето с различни по вид задачи, незавършване на вече започнати задачи, разсеяност, проблеми с концентрацията и вниманието. Хиперактивността е нарушение на поведението, докато наличието на поведенчески, емоционални и психиатрични проблеми са също изключващ критерий за дислексия. 

От друга страна децата с дислексия често демонстрират емоционални, поведенчески и социални дефицити. На какво се дължи това? В повечето случаи постоянно повтарящите се неуспехи формират у тях чувство на несигурност, защото не могат да отговорят на очакванията на другите по отношение на усвояването на училищните умения и поведение. Често имат лоша Аз-концепция и ниска самооценка, а средата в която живеят нерядко им предлага негативна оценка и изолация. Чувствайки се непълноценно, детето с дислексия става конфликтно, агресивно, проявява свръхчувствителност към забележки, затваря се в себе си, а в някои случаи може да се проявят и различни психосоматични симптоми , свързани с храносмилателната или нервната система. 

Важно да се обединят усилията на специалисти, педагози и родители, защото дислексията не е болест и децата с дислексия не са умствено изостанали, а проблемите им не са резултат от лошо обучение или възпитание, мързел, недостатъчно учене или нежелание за развитие. Децата с дислексия имат богато въображение, мислят в картини, имат бърза мисъл и силна интуиция и имат нужда от различен подход, който да развива техните силни страни.

 

Рекламна публикация
РЕКЛАМНА ПУБЛИКАЦИЯ








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Новини от Бургас:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Парламентарни избори 2024
Газови доставки
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Нова серия протести в подкрепа на "Мини Марица Изток" блокират АМ "Тракия"
Реформи в БДЖ
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Бургас и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@burgas24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Бургазлии във facebook
RSS за новините
Статистика: